“Allereerst is het van groot belang dat niet alleen u als manager / eigenaar weet waarom de naadloze aansluiting van belang is, maar dat ook uw teams beide weten wat de meerwaarde is om gezamenlijk uw klanten te kunnen bedienen. Daarin zit een grote rol voor u. Het bewust maken van uw medewerkers van hun rol en hun verantwoordelijkheden binnen de organisatie.
Nu kunt u dit op een schoolse manier doen, zoals we dat in de opvoeding vaak tegen komen, en het gaan vertellen. Dit heeft vaak alleen maar tot resultaat dat de weerstand groter wordt om daadwerkelijk de juiste verantwoordelijkheden en taken op te pakken. Het nu van vertellen is dat men het in ieder geval een keer gehoord heeft, maar daarmee zijn ze zelf niet tot inzicht gekomen. Het meest verstandig is om de groep bij elkaar te zetten en daarin een begeleidende rol aan te nemen. Een volgorde in het proces zou kunnen zijn:
- Organiseren van gezamenlijk overleg
- Opening met de hulpvraag die u heeft
- Deze hulpvraag heeft te maken met het feit dat uw klanten niet alleen binnen gestelde uren bediend dienen te worden, maar dat ook uw klanten een verwachtingspatroon hebben. Daarnaast is het in de hulpvraag van belang te benadrukken dat u uw team nodig heeft om het geheel goed te kunnen laten verlopen.
- Geef de kaders
- De kaders bepalen binnen welke stellingen en waarheden uw collega’s kunnen gaan nadenken over mogelijke oplossingen. Deze oplossingen liggen dus binnen de grenzen van mogelijkheden en daarmee focust u het team op de daadwerkelijke uitdaging zonder zelf oplossingen aan te dragen.
- Geef het team complimenten op persoonlijk en functioneel vlak
- Daarmee wordt men gestimuleerd nog meer mee te gaan denken en wordt het bewustzijn en de richting van de uitdaging goed ingeslagen
- Vraag het team om een samenstelling van groepjes om het geheel goed aan te pakken en om de oplossingen te vinden
- Geef tijd (vraag hoeveel tijd men nodig heeft om het gezamenlijk te bedenken)
- Maak concreet afspraak over het terugkomen met oplossingen en mogelijkheden en stel voor dat moment het doel om de beste oplossing te vinden.
Kaders in deze zijn ook uw verwachtingen als het gaat om de rol van de buitendienst en binnendienst. Dus ook deze kunt u gerust meenemen in het stellen van de kaders.
Bij de volgende meeting / bijeenkomst heeft u uit de groep een aantal oplossingen. De groep gaat nu (uiteraard door sturing van uw kant) de meest praktische oplossing benoemen. Daarmee staat voor u de weg vrij om de rollen van de binnendienst en buitendienst te omschrijven en te LATEN benoemen door de groep.
Hiermee komt u tot een oplossing in bewustwording en kunt u uw rol in het aansturen in de verantwoordelijkheden meer makkelijk maken en houden”
Mocht dit antwoord niet geheel duidelijk zijn, dan hopen we dat u contact opneemt met ons per mail of telefoon. Uiteraard zijn wij ook bereid om dit mondeling toe te lichten.
Ook horen we graag uw ervaring met de aanpak en methodiek.
Met vriendelijke groet
Team Managementhulp.